TV1 sinoć je objavila nastavak priče o novoj aferi na pomolu, a koja se tiče mjerenja posjećenosti internet-portala u Bosni i Hercegovini, kako takozvani hibridni portali manipuliraju oglašivačima u BiH, te kako im to dozvoljava kompanija koja vrši mjerenja posjećenosti.
https://www.youtube.com/watch?v=nAOuJyLTLPc
Mjerenje posjećenosti bh. internet stranica sve je upitnije. Zastarjela tehnologija i loš sadržaj konstantno degradiraju podatke o posjećenosti. Zbog svega trpi internet tržište. Mjerenje posjećenosti portala u BiH vrši poljski Gemius. Relevantnost mjerenja je upitna, ističu direktori nekih od najposjećenijih portala u BiH. Razlog je više od deset godina star software koji se upotrebljava za BiH. Podrazumijeva mali program, implementiran u internet pretraživač dok se pretražuje internet, a koji mjeri šta se radi.
“Cookies su prevaziđena stvar već godinama zato što narušava privatnost korisnika i sami browseri ga blokiraju. Cookies većinom nisu prihvatljivi na mobitelima. Ugašeni su na mobitelima, pa čak i na androidu koji ih ustvari prihvata. Tako da je to tehnologija koju je nemoguće koristiti u 2015. da se dobiju relevantni podaci”, tvrdi Emir Haračić, direktor portala SportSport.ba.
Gemius Audience nema ni ured u našoj zemlji, već posluje preko kćeri firme u Zagrebu. Samim tim, u BiH ne plaća poreze, a mjerenja nisu usaglašena s nadležnim institucijama u BiH. Nikada Gemius Audience nije dobio ni nacionalnu licencu od medijske industrije da radi ovaj posao u BiH. Radi se o privatnoj agenciji za istraživanje tržišta, koja to obavlja iz vlastitog interesa. Glavni problem kada je Gemius u pitanju, objašnjava Haračić, jeste što marketinške agencije u BiH, kao glavni podatak uzimaju procjenjeni broj posjetilaca na nekom internet portalu.
“On kaže da daje podatak o broju ljudi koji su barem jednu sekundu, u toku mjeseca, posjetili određenu stranicu nekog web-portala. To nije tehničko mjerenje, to je procjena i taj podatak ne kaže ništa drugo”, dodaje Haračić.
U posljednjih nekoliko godina agencije, koje se bave oglašavanjem širom svijeta, shvataju da podatak o broju posjeta nije jedini relevantan. Širom svijeta da, ali ne i u BiH. U svijetu se trenutno prodaje ukupno vrijeme provedeno na portalu. Stanje u BiH koriste hibridni portali, njih najmanje deset, kako bi sebi privukli oglašivače.
“U mutnoj bari se lakše lovi, ako ne znaš pecati", objašnjava Haračić razloge zbog kojih se trenutna situacija održava i dodaje "problem nastaje tada kada oglašivač ne zna, ne želi da zna ili neko neće da mu kaže šta znače podaci koje daje Gemius Audience. Ako klijent ne zna šta radi, on će platiti premium oglas, koji je preskup i za premium, po cijeni Facebook oglasa. Platit će najmanje 50-ak puta više za istu stvar. Nastavit će se dešavati, dok oni koji troše pare ne kažu sad ćemo ih trošiti malo pametnije”.
Oglašivači moraju shvatiti da ne bi trebali uzimati olako podatke o posjećenosti portala, potcrtava Haračić. Hibridne portale, bez stvarne publike, lako je prepoznati. Preko Facebooka, publiku bombarduju bombastičnim, često nedorečenim naslovima. U internet žargonu to se zove mamcem za klikove, a samim tim i za nove navodne stvarne korisnike na Gemiusu. Takvi portali u BiH su ekspanziju doživjeli prošle godine.